Надпреварата Pikes Peak International Hill Climb се провежда от 1916 година, като дистанцията е 19.9 км (12.42 мили) и има 156 завоя. Започва от височина 2 862 метра и финишира на височина 4 301 метра в планината Pikes Peak в щата Колорадо в САЩ. С други думи за 19,9 километра дистанция се изкачва денивилация от 1 439 м.н.в. Само за сравнение от Банско до хижа Вихрен за около 16 километра дистанция се изкачва денивилация от 1 000 м.н.в. Банско е средно на 950 м.н.в., а хижа Вихрен – на 1 950 м.н.в., въпреки че последният път като я посетихме на Garmin-а показваше 1 969 м.н.в.
Състезанието е голямо предизвикателство и за водачите и за машините, чиято мощност пада заради разредения въздух с около 30%. Според друга публикация двигателите губят 1 конска сила на 100 метра надморска височина, като не се уточнява как височината се отразява съответно на атмосферните и турбодвигателите. На по-високите участъци някои от пилотите използват кислородни маски. Тази година /2013/ на състезанието беше поставен абсолютен рекорд за всички времена досега. Себастиан Льоп с Peugeot 208 t16 измина разстоянието за феноменалните 8:13,878 минути, което е с 1:33 минути по-добро време от миналогодишния рекорд от 9:46,164 минути, записан от Рис Милън. Тази преднина е направо брутална в света на модерните автомобили и моторни спортове, като по този начин и без това добрият миналогодишен резултат изглежда изключително бавен.
Бруталният аванс се дължи на уникалния автомобил в комбинация с неповторимия 9-кратен световен рали шампион Себастиян Льоп. Невероятните 1:33 минути аванс се дължат на убийственото 208 T16, което разчита на невероятното съотношение 1:1 на мощност спрямо маса – 875 конски сили на 875 килограма.
Така Льоб се превърна в първият пилот, слязъл под 9 мин. за изкачването на връх „Пайкс“ в Колорадо. Той измина отсечката със средна скорост от 140,771 км/ч.
Втори и трети се наредиха съответно Рис Милън с Hyundai и Жан-Филип Дайро с MINI, като и двамата записаха по-добро време от миналогодишния рекорд (записан от Милън).
За сравнение може да бъде отбелязано, че на това трасе се прави състезание и между серийни автомобили, които не са доработвани или прототипи, като посочените по-горе. Състезания се правят между колои в различни класове, като за сведение най-доброто време засега при големи SUV е на Land Rover Range Rover, което е с почти 5 минути по-бавно от на тези в най-атрактивния клас – специално тунинговани за случая.
Не случайно състезанието в света на моторните спортове се нарича „Еверест на автомобилизма. Толкова е рисковано, че самият Льоп подчерта, че не би повторил участието си в него.Тагове: